Folia – galenskapens förförelse

Låt dig förföras! Låt dig dras med i denna magiska musik, där galenskap och dans är huvudtemat. Här blandas lekfullhet, glädje och skratt med allvar, smärta och sorg, allt i en musik som full av energi kommer beröra lyssnaren på djupet. Allt och inget är självklart, det är bara att följa med i känslornas mångfacetterade och dramatiska värld. Du kommer inte kunna göra motstånd!

Program
Andrea Falconiero (1585/86-1656): Folia
Robert de Visée (ca 1655-1732/33): Chaconne
Marin Marais (1656-1728): Sonnerie de Sainte Geneviève du Mont-de-Paris
Tarquino Merula (1594/95-1665): Chiaccona
Bartolomé Selma y Salaverde (ca 1595-ca 1638): Susana pasegiata basso solo
Biagio Marini (1594-1663): Fuggi dolente core

PAUS

Marco Uccellini (1603/10-1680): Aria sopra la Bergamasca
Francisco Guerau (1649-1717/1722): Jacaras
Arcangelo Corelli (1653-1713): Ciaccona
Antonio Vivaldi (1678-1741): La Follia

Medverkande
Drottningholms Barockensemble (5 musiker)
två violiner
cello/viola da gamba
barockgitarr/teorb
teorb/ärkeluta

Konsertlängd
1,5 timme inkl. paus

Att spela en stämma över en annan stämma är ett av de mest ursprungliga sätten att göra musik på. Under 1500- och 1600-talet blev en del basgångar standardformer att improvisera eller komponera över, lite på samma sätt som bluesformer i jazzen. Dessa ligger till grund för Drottningholms Barockensembles lekfulla variationer på kända och okända teman. Vi får till exempel höra Vivaldis briljanta La Follia, Uccellinis Bergamasca samt chaconner av Corelli och Merula.

Folia betyder dårskap eller galenskap. Folian är ett av de äldsta europeiska meloditeman som överlevt in i modern tid. Den har sitt ursprung som spansk dansmelodi och spreds därefter över Europa. Ett bevis på dess enorma popularitet är att den både förekom i folkmusiken och vid hoven. Många barockkompositörer har skapat konstfulla variationer utifrån folian. I Sverige förekommer den i flera spelmansböcker och uppteckningar från olika delar av landet.

Chaconnen bygger liksom folian på ett kort harmoniskt tema som återupprepas. I sin ursprungsform användes den för att framföra retsamma texter, men i början av 1700-talet hade den utvecklats till sin instrumentala form i lugn tretakt.

För frågor och prisuppgifter, välkommen att kontakta oss! Kontaktuppgifter hittar du här.

Tillbaka till ”För arrangörer”